This is the end... - Reisverslag uit Puerto La Cruz, Venezuela van Lisanne Jong - WaarBenJij.nu This is the end... - Reisverslag uit Puerto La Cruz, Venezuela van Lisanne Jong - WaarBenJij.nu

This is the end...

Door: Lisanne

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

03 Augustus 2014 | Venezuela, Puerto La Cruz

Aan het begin van een vakantie naar een zonnige bestemming denk je altijd; 'oh, ik ga zo hard m'n best doen om een beetje kleur te krijgen!' Dan ben je er eenmaal en is t veeeel te heet om pal in de zon te zitten, als zelfs de schaduw al heet is. Dusja, op dat kleurtje dan maar wachten in de schaduw, totdat je beseft dat het einde van je vakantie al in zicht is en er nog steeds niet echt iets van de zon te zien is; jup, dat werd tijd voor twee heerlijke ochtenden op het strand met de meiden in onze vrije week. Lekker gefilterde zon door de palmbomen en vroeg op de dag dus dan is t minder heet en probeerde ik toch een heeeeel klein beetje te laten zien dat ik wel degelijk op vakantie ben geweest met m'n lichte huidje en factor 50 haha!
Nouja, een extra kans in Zweden volgende week, in ieder geval beter uit te houden denk ik qua temperatuur ;-)

Op zaterdag zijn we met de jeep naar de delta vertrokken, waar onze kayaktocht in de jungle begon. Eerst hebben we Shari op t vliegveld afgezet, zij ging door met haar trip naar Costa Rica.. :-(

Eenmaal daar hebben we eerst snel geluncht en daarna was t toch echt tijd om te gaan want t water was al aan t dalen waardoor we anders niet meer weg konden komen. En ja hoor, in de eerste 3 meter zaten Gemma en ik al vast hahahaha! Wij zijn niet echt gemaakt voor samen Kayakken denk ik, maar gezellig is t wel! Na zo'n drie uur kwamen we aan in ons kamp bij de Warao-familie (originele bewoners van de jungle in Venezuela). Onwijs arm natuurlijk, met alleen een paar boomstammen op palen en slapen in hangmatten en zelfs geen wc.. we moesten balancerend over balken naar een afgelegen plek lopen, waar je je vervolgens omdraait en naar achter hangt (!!) om je behoefte te doen; en laten die muggen nou net van al die witte Europese kadetjes houden...
Opvallend is dat de familie wel een televisie had en een soort laptop, maar geld voor een wc of een normaal huis, ho maar. Maar ik heb me laten vertellen dat ze niet eens weten hoe je daarin moet leven dus vandaar.
Volgende dag vroeg vertrokken toen t water hoog genoeg was naar ons volgende kamp. Hele mooie tocht, echt diep diep in de jungle! Het kamp zelf is ook mooi, we hebben gewone wc's met als deur palmboombladeren, dus toch nog steeds avontuurlijk!
Douchen deden we in de rivier (met piranha's!!!) met blauwe, natuurvriendelijke zeep..
Verder kletsen en slapen we veel in de jungle, want ja, je hebt er echt niks.. alleen elkaar, onze eigen gids, locale gids en een 'veiligheidsboot' in case of.
In de avond gingen we in de boot opzoek naar krokodillen en slangen en in de ochtend vroeg op om in de Kayak apen en andere dieren te vinden, maar helaas hadden we de eerste keren geen geluk op de Melkweg en mooie sterrenhemel na, want de krokodil die er was was te groot om te vangen. Wel veel vogels gezien en op de dag onwijs mooie gekleurde papegaaien.
Maaaaaaaaar, de volgende avond kwamen de twee locale gidsen terug van hun familie mét een alligator!!! omg, was zo eng om vast te houden, geen grote weliswaar maar alleen t idee al! Uiteindelijk ook nog apen gezien en gehoord; cappuccino apen, geweldig!!
Één avond gingen we Kayakken om dieren te vinden en de zonsondergang te zien en op de terugweg zaten we vast in de bora-bora planten die zo bekend zijn daar, omdat ze heel snel voortbewegen in grote groepen en moeilijk door te komen zijn, dat was dus even billen schuiven in de Kayak hahaha.
Bij de Warao-familie op de terugweg nog geleerd om armbandjes te maken van de 'tree of life' (naam van de palmboom omdat ze daar echt álles van maken, eten en drinken).
Laatste nacht in een hotel doorgebracht, naja, hotel voor de jungle haha, met een douche, wc, gewone stoelen en tafels, koude drankjes EN gewone grond in plaats van balken aan elkaar, lovely! (En zelfs de vaat wordt gedaan (!!) in plaats van je eigen spullen zowel voor als na t eten wassen ivm hygiene..) Vanuit daar nog mooie boottocht gemaakt met zonsondergang, drankje en piranha-vissen en vrijdag weer vertrokken naar t kamp in Playa Colorada.
Heb echt onwijs genoten van de jungle, het was echt een van de gaafste weken van m'n leven. Klinkt heel raar omdat t ook een van de primitiefste weken van m'n leven was hahaha, maar de geluiden van alleen maar jungledieren, zwemmen in een rivier met piranha's (ohnee minder leuk haha) en verder niks om je heen is zo gaaf!

Dit weekend nog feestje gehad met de nieuwe groep, heel gezellig! We zijn nog naar t strand geweest, naar t restaurant, Spaanse les, weer een geschiedenis les (over Venezuela natuurlijk hihi) en lekker geluierd en dan is t nu alweer bijna tijd om naar huis te gaan.. Nog maar heeeeel even :-( maar dan zie ik jullie wel weer!

Tot snel dus, kusjes

• 04 Augustus 2014 - 11:55

Pappa & Maud:

Supermooie belevenis zo puur in de natuur. Met soms de angsten erbij voor dieren en onbekende geluiden. Jij hebt je ontgroening zeker achter de rug lieverd! Een 'douche' met piranha's heeft niet onze voorkeur. Haha. We zien uit naar je terugkomst en de glunderingen als je gaat vertellen over je reis en je overwinningen. Ongelooflijk eigenlijk met hoe weinig we dus toe kunnen. Het is maar net wat je gewend bent. Wij doen een partij moeilijk met allerlei dingen om ons heen, waar je dan weer voor moet werken om het te kunnen betalen en dat heet dan economie...Pfff. (Niet aan Opa vertellen hoor, haha). Nou schat, kom maar veilig thuis en geniet nog maar lekker na. Dag moppie. Dikke kus van ons.

• 05 Augustus 2014 - 09:10

Mama:

Lieve schat, nog maar een paar uurtjes en dan ben je weer thuis, wat heerlijk zal dat zijn! Fantastische weken liggen achter je, wat heb je veel meegemaakt en wat een prachtige herinneringen kun je gaan koesteren. Wij hebben intens meegeleefd, bijna iedere minuut ;-)
    Dit was je eerste echte sprong in het diepe, hier en daar was het wellicht nog nét iets te diep, maar wat een geweldige levenservaring. Je mag trots zijn op jezelf, ik ben het in ieder geval super op jou, kanjer!
    Tot straks, 'live' knuffelen!